Posługujemy się nimi na co dzień. W szufladach mamy rozmaite rodzaje, a niektórzy z nas mają tendencję do gromadzenia nawet tych, które już dawno nie działają. Długopisy, bo o nich mowa, to najpopularniejsze narzędzia piśmiennicze na świecie. Jednak jaka jest ich historia i kiedy właściwie powstał pierwszy długopis? Kto ich używał i dlaczego prześcignęły pióra wieczne?

Mimo powszechnie postępującej cyfryzacji trudno wyobrazić sobie świat bez podstawowych przyborów do pisania, jakimi są po prostu długopis i kartka. Potrzeba doraźnego zapisania informacji, chęć zanotowania czegoś szybko, naszkicowania jakiegoś projektu czy ogólnie szybszego i łatwiejszego rozmieszczenia danych w jakimś szerszym planie, niż na ekranie telefonu, wciąż w nas tkwi i pewnie daleko się nie ruszy, bo to w końcu wygodne rozwiązania. Pomyśleć, że jeszcze sto lat temu było to niemożliwe!

Kto wynalazł długopis?

Sto lat temu nie było długopisów? Jak to? Ano tak – długopis nie jest bardzo starym wynalazkiem, a jego powstanie zawdzięczamy Laszlo Biro, węgierskiemu dziennikarzowi, który miał go skonstruować w 1938 roku, a potem, już w czasie wojny, wraz ze swoim bratem udoskonalać projekt już w Argentynie. Jednak na produkcję trezeba było poczekać do 1943 roku, kiedy zaczęto produkować długopisy dla alianckich pilotów. Doceniali oni, że bez względu na zmianę ciśnienia długopis jest użyteczny, co stawiało go ponad wieczne pióro, które nie miało szczęścia do zmian wysokości. Inna rzecz, że długopis – w przeciwieństwie do pióra – nie pozostawiał kleksów.

Pierwszy długopis, ale bez wielkich profitów

Niestety Laszlo Biro nie opatentował wynalazku i pomysł ukradli mu Amerykanie – wyjaśnia na łamach Rzeczypospolitej Tomasz Zarzycki z warszawskiego Muzeum Techniki. Tak zaczęto produkować długopisy z wymienialnymi wkładami, które na rynek w USA trafiły 29 października 1945 roku, czyli tuż po wojnie. W przeciwieństwie do dzisiejszych, nie były one tanie, ale w pierwszym roku sprzedano 12,5 miliona sztuk. Do Polski wynalazek trafił 5 lat później i stał się sensacją uznaną za cud techniki. Dzisiaj tak o nich nie myślimy, jednak trudno wyobrazić sobie świat bez nich. Pierwotnie długopisy były niezwykle drogie i można powiedzieć, że wciąż mogą być, jeśli zdecydujemy się na zakup ekskluzywnego modelu, który chcemy wręczyć jako prezent. Pisaliśmy o tym choćby w artykule pt. “Długopisy z grawerem jako gadżet premium“.

Znajdujące się w naszej ofercie długopisy reklamowe z grawerem mogą być ciekawym wyborem gadżetu promującego firmę. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą!