Prowadzisz firmę i chcesz postawić na promocję za pomocą długopisów reklamowych, ale masz wątpliwości, jak wydawanie tego typu materiałów wygląda w świetle prawa? Na całe szczęście kwestie opodatkowania materiałów reklamowych są ściśle określone przez prawo.

Poza reklamą wielkiego formatu, którą możemy spotkać na billboardach, na plakatach, w telewizji czy w Internecie, nie słabnie popularność reklamy doraźnej, zazwyczaj spotykanej w postaci funkcjonalnych upominków, jakimi są na przykład długopisy firmowe. Można też spotkać rozmaite słodycze zapakowane w dedykowane papierki z logo. Powstaje pytanie, czy nieodpłatne wydawanie takich przedmiotów podlega opodatkowaniu.

Gadżety reklamowe a vat 2020 – teoretycznie problemu nie ma

Gadżety reklamowe są tak powszechnymi narzędziami promocji, że nie ma mowy o żadnej szarej strefie w systemie prawnym i używanie ich jest ściśle określone. Konkretnie mówią o tym ustęp 2. i kolejne artykułu 7. ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku. Są tam zdefiniowane prezenty o małej wartości i próbki, jednak jest też mowa o charakterze konsumpcyjnym produktów. W tym momencie należy wyszczególnić, jakie role pełnią gadżety reklamowe, a są to:

  • funkcja informacyjna – gadżet reklamowy jest nośnikiem informacji handlowej,
  • funkcja reklamowa – gadżet taki ma za zadanie zapoznać potencjalnego Klienta ze sloganem czy logo firmy.

Z tych względów materiały promocyjne nie mają charakteru konsumpcyjnego, więc nie podlegają VAT. Nie jest jednak tak różowo, jak mogłoby się wydawać, bo ustawa mówi też o określonej wartości tych produktów, której nie można przekroczyć.

Materiały reklamowe a vat 2020 – pewnych granic nie można przekroczyć

Organy podatkowe patrzą łaskawie na kwestię wydawania materiałów reklamowych, mimo że nie są one stricte prezentami o małej wartości czy próbkami. Jednak zważywszy na charakter reklamowy i informacyjny, a nie konsumpcyjny, takich towarów, uznaje się, że nie podlegają opodatkowaniu. Jest jednak pewien szkopuł, który przy określonej sytuacji może być kluczowy i powstrzymać firmę od stosowania tego typu środków promocji. Jest nim opisana w ustawie wartość takiego przedmiotu. Przez prezenty o małej wartości rozumie się bowiem takie, których jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 złotych. Jeśli dajemy Klientom upominki tego rodzaju, to po przekroczeniu wskazanej wartości, musimy wpisać ich do ewidencji osób obdarowanych. Natomiast jeśli wartość przekroczy 100 złotych, obowiązkowe jest odprowadzenie podatku.