Firmowe długopisy są gadżetami, które zawsze wywołują podobne, sympatyczne wrażenie – oto mamy przed sobą przedmiot, który świadczy o istnieniu i stabilności jakiejś firmy. Oczywiście, jest to wrażenie oparte na skali mikro postrzegania danego przedsiębiorstwa, ale wystarczy, jeśli logo widzimy pierwszy raz. Jeśli prowadzisz biznes, warto zainwestować w tę formę reklamy. A czy można wpisać ją w koszty? Zobaczmy.

“Czy mogę to wpisać w koszty?” – pytanie, którego musi nauczyć się każdy przedsiębiorca. Prawdopodobnie jest najbardziej zgraną potrzebą informacji, zwłaszcza na początku prowadzenia biznesu, choć w miarę jego rozwoju też będzie się regularnie pojawiać, tak jak będą pojawiać się nowe wydatki. Jednym z nich są gadżety firmowe, które z miejsca wywołują szereg pytań: czy można wpisać je w koszty, jak wygląda formalnie kwestia ich rozdawania, itd. W tym artykule odpowiadamy na pierwsze z nich.

Gadżety reklamowe a koszty uzyskania przychodów

Jeśli gadżety firmowe wpisują się w charakter prowadzonej działalności, to można zaliczyć ich zakup do kosztów uzyskania przychodów. Czym są takie koszty? To wszelkie wydatki, które mają na celu albo pomoc w osiągnięciu przychodu albo zabezpieczenie ich źródła, czyli mówiąc jasno – utrzymanie efektywnego działania danego biznesu. Jeśli odejmiemy te wydatki, to otrzymujemy to, do czego pośrednio się przyczyniły, czyli dochód. Dopiero na tę kwotę nakłada się podatek, zwany zresztą podatkiem dochodowym. Materiały reklamowe a koszty uzyskania przychodu mają się do siebie wręcz podręcznikowo, gdyż zdecydowanie można uznać, że pełnią funkcję wspierającą zabezpieczanie źródła przychodu.

Długopisy reklamowe a koszty uzyskania przychodów

Artykuły reklamowe z logo firmy są uznawane za towar o charakterze reklamowym. Jednak nie wygląda to w taki sposób, że naniesiemy logo np. na meble czy samochody i będziemy mogli je traktować w ten sposób. Decydująca jest wartość oraz sam charakter materiałów. Długopisy reklamowe są właściwie podręcznikowym przykładem tego, czym powinny być gadżety firmowe. Nie są bowiem tak wartościowe, by uznać je za wzmacniające prestiż, prezenty reprezentacyjne. Czym różnią się przedmioty z tych dwóch kategorii?

  • Materiały reprezentacyjne wpływają na kształtowanie wizerunku danego biznesu,
  • Materiały reklamowe mają na celu rozpowszechnienie wizerunku danego biznesu.

Można sobie wyobrazić, że wręczamy naszym klientom jakieś okazjonalne upominki mające na celu podtrzymanie dobrych relacji. Można sobie wyobrazić zorganizowanie imprezy okolicznościowej, np. w związku ze startem nowej linii produktów. To wszystko to koszty reprezentacyjne. Mają wzmocnić naszą pozycję. Z kolei reklama ma komunikować to, że w ogóle istniejemy.

Długopisy reklamowe a podatek VAT

O tym, czy rozdawanie materiałów reklamowych podlega opodatkowaniu, pisaliśmy obszerniej w artykule “Gadżety reklamowe z logo firmy a VAT – czy rozdawanie materiałów reklamowych podlega opodatkowaniu?“, więc zachęcamy do zapoznania się z jego treścią.