Długopisy reklamowe stanowią wciąż jedną z najpopularniejszych grup gadżetów reklamowych. Pomimo długiej historii ich zastosowanie nie maleje – tak jak przed laty, tak i dzisiaj korzysta z nich niemal każdy. Jak powstały artykuły piśmiennicze i jak wyglądały początku długopisów firmowych?

Początki sięgające XIX wieku

Za twórcę i pomysłodawcę długopisów uznaje się amerykańskiego prawnika Johna Jacoba Louda. Do wynalezienia tego przedmiotu zmusiła go chęć opracowania narzędzia kreślarskiego, za pomocą którego można by pisać po skórze, czego nie umożliwiały popularne wówczas pióra wieczne. I tak właśnie w 1888 roku powstał prototyp długopisów reklamowych. Pierwszy długopis miał zakończenie w formie niewielkiej, stalowej kulki, za której pośrednictwem aplikowano tusz na skórach, drewnie, grubym papierze i innych przeznaczonych do tego celu tworzywach. Niestety ten wynalazek miał swoje słabe strony. Z racji tego, że nie sprawdzał się przy pisaniu długich listów, nie stał się na tyle popularny, aby przedostać się do masowej produkcji.

Wynalazek László József Bíró

Kolejną próbę opracowania funkcjonalnego przyboru do pisania podjął 50 lat później Węgier László József Bíró. Bíró zależało na stworzeniu narzędzia, które sprawdziłoby się w sporządzaniu notatek. Podczas pracy dziennikarza zaobserwował, że farba drukarska bardzo szybko schnie, w odróżnieniu od atramentu, który nieraz się rozmazuje. Wraz z bratem chemikiem Györgyem Bíró postawili sobie za cel opracowanie przyboru, który nie będzie tworzyć smug i nie będzie wymagać napełniania. W 1938 roku w Paryżu bracia opatentowali swój wynalazek. W trakcie wojny László wyemigrował do Argentyny. Właśnie tam znalazł inwestora i otworzył pierwszą w historii fabrykę, produkującą pierwowzory współczesnych długopisów firmowych. Po dopracowaniu wynalazku wykupieniem patentu zainteresowali się Brytyjczycy. Już w tamtym czasie na wyspach produkowano je nawet na potrzeby brytyjskich sił powietrznych. Dzięki nim wynalazek poznali również Amerykanie, co zaowocowało wykupieniem patentu przez firmę Eberhard Faber Company i rozpoczęciem produkcji długopisów na terenie USA.

Automatyczne długopisy przypominające dzisiejsze długopisy firmowe

Pomimo swojej innowacyjności przybory do pisania braci László znacznie różniły się od współczesnych, wygodnych długopisów reklamowych. W znacznym stopniu wynalazki Węgrów ulepszyło dwóch Amerykanów – Patrick J. Frawley oraz Fran Seech. Dzięki nim powstały pierwsze długopisy z chowającą się końcówką i napełnione nowatorskim, nierozmazującym się tuszem. Sprzedaż tych modeli Amerykanie wspomogli, dzięki pierwszej kampanii reklamowej przeprowadzonej na potrzeby długopisów.

Dzisiaj, używając uniwersalnych długopisów firmowych, nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak długa i zawiła jest ich historia. Pomimo tego, że przybory te mają przeszło sto lat, wciąż stanowią jeden z przedmiotów codziennego użytku, bez którego nie sposób się obejść.

Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż swojej firmy, dzięki długopisom reklamowym, zapoznaj się z naszą ofertą!